כיום כאשר ענף המחקר במערכת הבריאות מתקדם בצעדי ענק ניתנת חשיבות רבה לבעלות על אמצאות רפואיות ופטנטים. התנהלות נכונה תבטיח לכם בעלות חוקית על האמצאה שלכם. יש לממציא את הזכות לקבל תמורה כספית מלאה בעד מאמציו.

אמצאות של ממציאים הבאים מתוך מערכות הבריאות

על ממציאים, כגון רופאים, הבאים מתוך מערכות הבריאות – חלה חובה להצהיר על המצאות רפואיות שהגו לגופי המסחור של המקומות שבהם הם מועסקים. על גופי המסחור, כגון מור יישום של קופ"ח כללית, לעדכן תוך פרק זמן מוגדר (בד"כ כחצי שנה) באם הם מעוניינים לקדם את ההמצאה ובכך לשאת בעלויות רישום פטנט, פיתוח ראשוני וקידומו העסקי. אם גוף המסחור וויתר על ההמצאה הממציא חופשי לקדם אותו עצמאית תוך שימור בעלות מלאה על ההמצאה.

איך מתחילים רישום של אמצאות רפואיות?

על מנת להבטיח בעלות חוקית על אמצאה עליכם להקפיד לנהל את ההליך כולו בהתאם לחוק הפטנטים. חשוב להבין היטב את הפרשנות של החוקים ואת כל הסעיפים במלואם. ליווי של משרד רישום פטנטים שמתמחה בתחום הוא המפתח לרישום מהיר, מדויק וחוקי.

אלו אמצאות אפשר לרשום כפטנט?

חוק הפטנטים הישראלי קובע קריטריונים ברורים לרישום פטנטים. על אמצאה להיות חדשה, מתאימה לשימוש תעשייתי ובעלת בשורה של קדמה וחדשנות. רק אמצאות רפואיות שעומדות בקריטריונים הנ"ל ניתן יהיה לרשום כפטנט. שימו לב, חוק הפטנטים אינו מאפשר רישום של תגליות או רעיונות מופשטים. על מנת לרשום את הרעיון כפטנט יהיה עליכם ליישם אותו תחילה.

על אמצאות רפואיות להביא עמן רוח של חדשנות וקידמה. אם לא תצליחו להוכיח מעל לכל ספק שהפטנט מביא עמו בשורה חדשה ומקדם את התחום – לא תקבלו אישור לרישום פטנט.

דרישות טכנולוגיות לאמצאות רפואיות

אמצאות רפואיות אפשר לפתח בכל תחום בענף הרפואה, אך יש להציג קשר לטכנולוגיה. כך למשל, נוסחה מתמטית או שיטה ניהולית לא ניתן יהיה לרשום כפטנטים. נציין שתוכנות מחשב אפשר יהיה לרשום כפטנטים בתנאי שהן עומדות בקריטריונים. על תוכנת מחשב שנרשמת כפטנט להתבטא לדוגמא בשיפור של ביצועי המחשב ובפרט בשיפור פתרון אשר בא לידי ביטוי בעולם המוחשי/פיזי. אמצאות רפואיות נדרשות להיות מועילות, חדשניות וניתנות לשימוש. אם לא תצליחו להוכיח מעל לכל ספק את התועלת שבפיתוח החדש – לא תוכלו לרשום אותו כפטנט.

חוקי רישום פטנטים בעולם

תקנות רישום הפטנטים שנקבעו על ידי מדינת ישראל תקפים אך ורק בשטחה. רישום של אותו הפטנט בדיוק במדינה זרה כגון באירופה או באסיה עשוי להיות שונה לחלוטין. החוקים אינם אחידים בין כל המדינות אך ישנו דמיון. חשוב להדגיש שרישום של פטנט בישראל לא מעניק לכם זכויות על הפטנט במדינות אחרות. בהתאם לצורך יש לקדם רישום של הפטנט במדינות נוספות.

פטנט על תהליך רפואי

החוק הישראלי אינו מאפשר רישום פטנטים על תהליך רפואי שמתרחש בגוף האדם ועל זן חדש של צמח או בעל חיים. אלא אם מדובר באורגניזם מיקרו ביולוגי שיצרתם בעצמכם – אין מדובר בפטנט. הסיבה לכך היא החלטה של מדינת ישראל שלא להגביל את עבודת הקודש של הרופאים והמטפלים. תהליכים רפואיים מצילי חיים נשארים בנחלת הכלל וניתנים לשימוש ללא הגבלה. אמצאות רפואיות נרשמות כפטנטים כאשר מדובר במכשיר, תרופה, תוכנת מחשב.

אם יש לכם אמצאה רפואית חדשה ואנכם בטוחים האם ניתן יהיה לרשום אותה כפטנט או לא – צרו קשר עם משרד פטנטים ישראלי שמתמחה בתחום ותקבלו תשובות מפורטות לכל השאלות.

 

חיפוש פטנט | רישום פטנט | ניהול תיק פטנטים

צרו איתנו קשר

ייעוץ ראשוני

השאירו פרטים
ואחזור אליכם בהקדם